Creatief presenteren: zo doe je dat!

Als ondernemer woon je veel presentaties bij. Ook moet je als ondernemer zelf vaak presenteren. Je wil de ideeën en plannen die je hebt immers goed overbrengen op je publiek, of dit nou je werknemers of juist potentiële klanten zijn. Een standaard presentatie kennen we ondertussen wel en is niet erg bevorderlijk voor het vasthouden van de aandacht. Daarom is het slim om het wat creatiever aan te pakken. Maar hoe zorg je voor een creatieve presentatie?

Een creatieve presentatie zonder powerpoint

Veel mensen zijn geneigd om te kiezen voor een powerpointpresentatie. Natuurlijk kan dit goed werken, mits je een presentatie met goede foto’s en duidelijke content hebt gemaakt. Toch is het een stuk creatiever om een keer te kiezen voor iets anders. Denk eens aan het maken van een presentatie met Prezi. Dit ziet er erg leuk en overzichtelijk uit. Ook zit er veel beweging in een Prezi presentatie. Een presentatie met bewegende beelden is altijd goed, het zorgt voor dynamiek. Een andere presentatiemethode die aantrekkelijk is voor het oog is een presentatie met tekeningen of animatie. Er zijn twee redenen dat dit goed werkt. De eerste reden is dat je iemand met een plaatje beter kunt overtuigen dan met woorden. De tweede reden is dat simpele beelden, zoals tekeningen en plaatjes, erg effectief zijn.

Hoe moet je creatief presenteren?

Natuurlijk gaat het bij een presentatie niet alleen om wat je ziet. Hoe creatief je beelden ook zijn, de inhoud is het allerbelangrijkst. Dit is de reden dat je vaak ook een creatieve presentatie zonder powerpoint ziet. Bij dit soort presentaties is het verhaal vaak zo sterk dat een powerpoint of iets dergelijks overbodig is. Je kunt je verhaal sterk maken met de volgende tips.

  • Begin je presentatie met iets wat blijft hangen en wat de toehoorders nieuwsgierig maakt. Denk aan een leuke anekdote. Humor is altijd goed. Natuurlijk moet deze anekdote wel passen bij je boodschap. Het is slim om deze anekdote terug te laten komen in de rest van je verhaal.
  • Een ander idee is je presentatie starten door iets over jezelf te vertellen. De mensen die luisteren zijn niet alleen nieuwsgierig naar je bedrijf of product maar ook naar jouzelf. Geef je publiek een beeld van jezelf door kort en bondig iets persoonlijks te vertellen.
  • Mensen kunnen dingen vaak beter voorstellen als ze er een verhaal bij horen. Daarom is het slim om een presentatie met storytelling te geven. Dit houdt in dat je gebruik maakt van ervaringen en verhalen om je presentatie aan op te hangen. Op deze manier wordt zelfs hele complexe informatie helder. Gaat je verhaal bijvoorbeeld over miscommunicatie, beschrijf dan eigen voorbeelden hiervan.
  • Veel mensen vertellen de belangrijkste of leukste dingen vaak aan het begin van een presentatie. Bewaar dit, zoals Steve Jobs altijd deed, eens tot het einde van je presentatie.  Dit werkt vaak beter omdat je zo voorkomt dat je verhaal steeds minder interessant wordt. Ook blijven toehoorders zo oplettender.
  • Eindig je presentatie alsjeblieft niet met: “Zijn er nog vragen?”. Dit is het minst creatieve dat je kunt doen. Sluit je presentatie op een creatieve manier af, door bijvoorbeeld af te sluiten met een call-to-action. Herhaal eerst de belangrijkste punten en maak vervolgens duidelijk wat je wil van je publiek.

De omgeving van je presentatie

Natuurlijk is ook de omgeving van je presentatie van belang. Een saaie vergaderruimte zorgt nou niet bepaald voor een creatieve sfeer. Daarom is het handig als je een creatieve omgeving hebt om je presentatie in te geven. Bij ons in het gebouw zijn verschillende creatieve vergaderruimtes te vinden, van klassiek tot speels.

Je kunt je presentatie dus op verschillende manieren creatief maken. Je kunt spelen met de visuele presentatie, met je verhaal en met je omgeving. Het belangrijkste is natuurlijk je boodschap en dat je presentatie bij jou past. Als je je ergens goed bij voelt, gaat het vertellen en overbrengen van je kernpunten veel natuurlijker. Trek ook kleding aan waar je je goed in voelt zodat je zelfvertrouwen uitstraalt. Als je dit uitstraalt, komt je boodschap altijd beter over.

Recent Posts